Program KOSS
organizowany jest przez:
Ocenianie na lekcjach KOSS-a
Ocenianie jest istotną częścią procesu edukacyjnego. Zapoznaj się z kryteriami oceniania, jakie stosuje na swoich lekcjach nauczycielka jednej z warszawskich szkół.
OCENIANIE MA NA CELU:
- informować uczniów o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
- pomóc uczniom w samodzielnym planowaniu rozwoju intelektualnego
- motywować do dalszej pracy
- informować rodziców o postępach ucznia
- umożliwić nauczycielowi taka organizację pracy i dobór metod, by wyniki pracy uczniów były coraz lepsze.
CO BĘDĘ OCENIAŁA NA ZAJĘCIACH KOSS?
1. Wiedzę merytoryczną (35-45 %)
- sprawdziany
- kartkówki
- prace pisemne (eseje, artykuły, komentarze itp.)
- wypowiedzi ustne (np. merytoryczny udział w dyskusji, panelu)
- portfolio, prezentacje, referaty (merytoryczny wkład).
2. Umiejętności kluczowe dla edukacji obywatelskiej (25-40%)
- dyskusje i debaty klasowe
- symulacje i inscenizacje
- poszukiwanie i analiza informacji
- pisanie listów, petycji
- portfolio (sposób organizacji)
- działania na rzecz szkoły, społeczności lokalnej.
3. Sposób uczestniczenia w zajęciach (25-35%)
- stopień przygotowania do lekcji
- odrabianie prac domowych
- poziom zaangażowania w pracę podczas lekcji (udział w dyskusjach, zgłaszanie własnych pomysłów i tematów)
- sposób komunikowania się i współpracy z kolegami podczas wykonywania prac zespołowych.
4. Aktywność ucznia poza zajęciami (5-10%)
- Wszystkie dodatkowe prace wykonywane w czasie pozaszkolnym, dobrowolne działania na rzecz innych, (np. udział w Klubie Wolontariusza, zaangażowanie w sprawy Forum), udział w konkursach wiedzy o społeczeństwie.
JAK BĘDĘ OCENIAŁA NA ZAJĘCIACH KOSS?
1. Sprawdziany
50 - 55% 2 50 – 60% 2
56 - 60% 2+ 60 – 70% 3
61 – 65% 3- 70 – 80% 4
66 – 70% 3 80 – 90% 5
71 – 75% 3+ 90 – 100% 6
76 – 80% 4-
81 – 85% 4
86 – 90% 4+
91 – 95% 5-
96 – 100% 5
2. Kartkówki i pracę na lekcji
- kartkówki: stopień lub komentarz wg podanych kryteriów oceniania pracy lub „+” i „–”
- praca na lekcji: „+” i „–” ( cztery „+” to 5, cztery „-” 1)
3. Prace domowe i pracę na lekcji
- stopień lub komentarz wg podanych kryteriów oceniania pracy lub „+” i „–”
4. Prace dodatkowe
- stopień lub komentarz wg podanych kryteriów oceniania pracy lub „+” i „–”
CO I JAK MOŻNA POPRAWIAĆ?
1. Sprawdziany
- Poprawiamy tylko raz, w terminie ustalonym z nauczycielem.
- Nie można poprawiać sprawdzianów odebranych za ściąganie.
- Za próbę porozumiewania się jedna ocena niżej, przy następnych – odebranie pracy.
- Nieusprawiedliwiona nieobecność na sprawdzianie skutkuje oceną niedostateczną.
- Wyniki poprawy:
1-5=4- 2-5=4 3-5=4+ 4-5=5
1-4=3 2-4=3+ 3-4=4- 4-3=4-
1-3=2 2-3=3- 3-2=3- 4-2=3+
1-2=2- 2-1=2- 3-1=2 4-1=3
2. Prace domowe
- Prace domowe przyniesione tydzień po terminie - jedna ocena niżej, powyżej tygodnia – ocena niedostateczna. Zasady poprawy uzgodnione z nauczycielem.
3. Inne
- Ocena semestralna i roczna wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych.
- Ocenę celującą może uzyskać uczeń, który otrzymał ocenę bardzo dobrą na semestr/koniec roku i wykazał się dodatkowym, wykraczającym poza wymagania programowe wkładem pracy i osiągnięciami np. udział w olimpiadach, konkursach, projektach, panelach.
UWAGA!
Podczas zajęć KOSS nie będę oceniała poglądów uczniów i ich przekonań, stosunku do wydarzeń, zjawisk czy procesów społecznych. Mogę jednak wyrazić swoja opinię lub udzielić informacji zwrotnej przede wszystkim, gdy głoszone przez ucznia poglądy są sprzeczne z prawem lub osiągnięciami nauki. Także wtedy, gdy sposób prezentowania własnych przekonań godzić będzie w honor drugiej osoby.
Sylwia Żmijewska - Kwiręg