Program KOSS
organizowany jest przez:
Odpowiedzialność za los innych
Patrz i zmieniaj |
Uczniowie z Zespołu Szkół nr 1 w Trzebnicy postanowili przedstawić swoim rówieśnikom problem łamania praw dziecka w Indiach. Po wspólnym obejrzeniu filmu Zany Birski, Rossa Kauffmana „Przeznaczone do burdelu” zorganizowali warsztaty dla swoich koleżanek i kolegów.
Film zrobił ogromne wrażenie na gimnazjalistach z Trzebnicy. Jak opisuje jeden z nich: Jesteśmy poruszeni sytuacją hinduskich dzieci, których jedyną winą jest fakt urodzenia się w przeklętej przez ‘normalne’ społeczeństwo dzielnicy. Zdajemy sobie sprawę, że ich los symbolizuje życie tysięcy podobnych im dzieci na całym Południu. A inny oddaje: Ten film zaszczepił we mnie poczucie obowiązku, żeby coś zrobić, zrobić choć najmniejszy krok.
Tym krokiem były 90. minutowe warsztaty dla koleżanek i kolegów. Pierwsze przeprowadzili w swoim gimnazjum. Najważniejszą ich częścią była dyskusja na temat filmu „Przeznaczone do burdelu”. Oto fragment relacji: Dyskusja i możliwość wypowiedzenia własnego zdania są najważniejsze, a (…) rozmowa z drugą osobą i podejmowanie trudu przedstawienia faktów to dobry krok w kierunku zmiany. Zaczynamy od zwykłej rozmowy i zdarza się, że motywujemy tym samym kogoś do działania, otwieramy oczy na nowe zagadnienia.
Uczniowie poddali najpierw dyskusji w grupach pytania przygotowane przez prowadzących. Następnie wszyscy dzielili się swoimi refleksjami na forum: Zaangażowaliśmy się w naprawdę gorącą dyskusję na temat przykładów dyskryminacji różnych grup społecznych, m.in. prostytutek w Kalkucie i w Europie. Mieliśmy różnorodne poglądy na temat filmu „Przeznaczone do burdelu”, nikt jednak nie wstydził się wypowiadać ich głośno - to sukces tych zajęć.
Po udanych warsztatach w swojej szkole gimnazjaliści postanowili pójść dalej i zorganizowali warsztaty na temat praw człowieka i edukacji w kontekście praw dziecka dla szóstoklasistów ze szkoły podstawowej w swoim mieście. Przed przystąpieniem do działania zadali sobie kluczowe pytanie: Co uczynić, aby warsztaty były atrakcyjne dla dzieci? Najważniejszy jest pomysł – jak powiedziała jedna z uczennic. Poszukując go, gimnazjaliści przeprowadzili „burzę mózgów” i w ten sposób powstał scenariusz warsztatów. Uczniowie zadbali, by trudne zagadnienia przedstawić szóstoklasistom w przystępny sposób.
W artykule wykorzystano cytaty z bloga, który uczniowie prowadzą w ramach swojej działalności w programie Patrz i zmieniaj. Dzięki niemu mogą utrzymać stały kontakt z uczestnikami projektu, informować o kolejnych planowanych projekcjach filmowych i warsztatach. Jest to także miejsce, gdzie prezentują krótkie sondy przeprowadzone wśród uczestników dyskusji prowadzonych w ramach projekcji ich klubu filmowego.
Tekst opracowany na podstawie relacji i wypowiedzi liderów klubu filmowego w Trzebnicy - Małgorzatę Mróz, Agnieszkę Gniadek, Paulinę Lechowską oraz Bartosza Bednarza.