WYBIERZ ĆWICZENIE  RZECZNIK DZIAŁA  JANUSZ KORCZAK  SYMBOLE PRAW  POTRZEBUJĄ POMOCY


RZECZNIK DZIAŁA

Wśród wielu ważnych działań, jakie podejmuje Rzecznik Praw Dziecka, znaczące miejsce zajmują kampanie społeczne na rzecz praw dzieci w Polsce. Przyjrzyj się plakatom z kilku kampanii RPD i wyjaśnij, co było celem akcji.

Plakat 1 Plakat 2 Plakat 3

JANUSZ KORCZAK


Budynek Państwowej Szkoły Handlowej im. J. i M. Roeslerów przy ul. Chłodnej 33 w Warszawie, w którym od listopada 1940 do października 1941 mieścił się Domu Sierot/ Wikipedia 

„Wzywam o Magna Charta Libertatis, o prawa dziecka...“ pisał Janusz Korczak (1878-1942) w książce Jak kochać dziecko. Korczak był lekarzem, a przede wszystkim społecznikiem oddanym dzieciom. W latach trzydziestych XX wieku jako „Stary Doktor“ prowadził radiowe audycje dla dzieci. Przede wszystkim zaś stworzył „Dom“ – miejsce godnego życia dla bezdomnych i osieroconych dzieci. Napisał też wiele książek dla dzieci i o dzieciach: Król Maciuś I, Bankructwo małego Dżeka, Kajtuś Czarodziej. Podczas wojny Korczak nie opuścił swoich wychowanków – z własnego wyboru towarzyszył dzieciom do obozu zagłady w Treblince, gdzie został zamordowany.

„Lata pracy potwierdziły, że dzieci zasługują na szacunek, zaufanie i życzliwość“ – pisał Korczak. Wśród praw przysługujących dziecku wymieniał prawo do godności, do szacunku i akceptacji ze strony innych.

 

Warto przeczytać na blogu CEO:

 Alicja Pacewicz, Nie ma dzieci - są obywatele

 

 


SYMBOLE PRAW

Pracując w parach, wykonajcie rysunek ilustrujący (lub symbolizujący – patrz rysunek poniżej) jedno z praw dziecka. Zadbajcie, by każda praca ilustrowała inne prawo. Zebrane rysunki złożą się na wystawę lub klasowy album na temat praw dziecka.

Prawo do wypowiedzi

Do pobrania plik w formacie PDF 


POTRZEBUJĄ POMOCY

Podzielcie się na kilkuosobowe grupy. Napiszcie krótką historię o dziecku, którego prawa zostały naruszone, a następnie dzięki własnym staraniom oraz pomocy rodziny, przyjaciół lub odpowiednich instytucji krzywda ta została naprawiona. Wysłuchajcie historii wymyślonych przez koleżanki i  kolegów. Jakie osoby i instytucje, które pomogły skrzywdzonemu dziecku, wymieniliście w napisanych przez was historyjkach? Jakie można jeszcze dopisać do listy? Na kartce lub w zeszycie sporządźcie listę instytucji i osób, do których możecie się zwrócić o pomoc (patrz: wzór poniżej).

Do pobrania plik w formacie PDF