WYBIERZ ĆWICZENIE  KONFLIKTY NA ŚWIECIE  JAK WALCZYĆ Z TERRORYZMEM SPRÓBUJMY SIĘ POROZUMIEĆ  NIE CHCEMY ŻYĆ W ŚWIECIE...  WIADOMOŚCI GLOBALNE  GLOBALIZACJA W MOIM ŻYCIU  BYĆ OBYWATELEM/OBYWATELKĄ ŚWIATA   GDYBY NA ŚWIECIE ŻYŁO 100 LUDZI... 


KONFLIKTY NA ŚWIECIE

O jakich konfliktach zbrojnych słyszałeś/aś? Czego dotyczyły? Jakie państwa lub grupy (narodowe, etniczne, religijne) były w nie zaangażowane? Wybierz trzy punkty zapalne współczesnego świata, o których wiesz najwięcej, a następnie uzupełnij tabelkę (do pobrania w formacie PDF), uwzględniając w niej:

  • miejsce konfliktu
  • walczące strony
  • przyczyny lub przedmiot sporu
  • przebieg konfliktu
  • sytuacja obecna i perspektywy
  • udział społeczności międzynarodowej.

Opisz przynajmniej jeden konflikt na świecie, resztę informacji wpiszesz na następnych zajęciach, gdy będziecie prezentować „portrety“ poszczególnych konfliktów.


JAK WALCZYĆ Z TERRORYZMEM?

Zastanów się, jakie są źródła terroryzmu we współczesnym świecie i dlaczego walka z nim jest tak trudna. Jakie sposoby przeciwdziałania terroryzmowi są twoim zdaniem najlepsze? Co może być skuteczne doraźnie, a co – w długiej perspektywie? Swoją opinię przedstaw w klasie.


SPRÓBUJMY SIĘ POROZUMIEĆ

Wyobraźcie sobie, że jesteście młodymi mieszkańcami Izraela - polowa klasy to młodzi Żydzi, a druga - Palestyńczycy. Pracując w kilkuosobowych zespołach „narodowych”, opracujcie plan pokojowy dla Palestyny. Uwzględnijcie najważniejsze interesy obu narodów, zastanówcie się także, w jaki sposób inne państwa bądź organizacje międzynarodowe mogą pomóc w rozwiązaniu konfliktu.

Przeczytajcie zamieszczoną poniżej wypowiedź izraelskiego pisarza na temat możliwości porozumienia.

Cały problem polega na tym, że wszyscy uczestnicy konfliktu doskonale wiedzą, że ma on tylko jedno możliwe rozwiązanie - dwa państwa: Izrael i Palestyna. Gdyby pan zrobił sondaż wśród mieszkańców Bliskiego Wschodu i zapytał: Jak to się państwa zdaniem, skończy?” - myślę, że jakieś 80-90 proc. powiedziałoby, że skończy się dwoma państwami. Podkreślam, że nie chodzi o pytanie, jakie rozwiązanie uważaliby za sprawiedliwe czy najlepsze dla nich samych, tylko: Jak to się skończy?”. Wszyscy już znają odpowiedź, ale mało komu się ona podoba. Palestyńczykom trudno pogodzić się z tym, że dostaną dużo mniej, niżby im podano na srebrnej tacy w 1948 r, gdyby wtedy chcieli rozmawiać. Żydom trudno się pogodzić, że dostaną teraz dużo mniej, niżby im podano na srebrnej tacy w 1967 r, gdyby nie ich arogancja i krótkowzroczność. W Izraelu mamy 5 min Żydów i 5 min Palestyńczyków, którzy nigdy nie będą żyć jak jedna szczęśliwa rodzina. Jedynym wyjściem jest rozwód - taki rozwód, po którym obie strony zostają w tym samym domu, ale starają się go przebudować tak, by mogły w nim żyć dwie rodziny.

Musimy zrozumieć, że miliony Palestyńczyków ani nigdzie sobie nie pójdą, ani nie będą żyć w nieskończoność pod naszą okupacją i prześladowaniami. Palestyńczycy muszą zrozumieć, że Izrael to nie jest wędrowna wystawa, którą na ich żądanie spakuje się do skrzyń i rozstawi na nowo gdzieś indziej - w Australii czy Afryce. To jest oczywiste dla każdej rozsądnej osoby na Bliskim Wschodzie. Nie rozumieją tego tylko fanatycy, zeloci, fundamentaliści, którzy się karmią swoimi apokaliptycznymi proroctwami.

Amos Oz, pisarz izraelski, „Gazeta Wyborcza“, 10 X 2003 r.


NIE CHCEMY ŻYĆ W ŚWIECIE...

Ułóż manifest w postaci kilku krótkich haseł odzwierciedlających twoje przekonania na temat konfliktów we współczesnym świecie, np.: „Nie chcę żyć w świecie, gdzie co roku w konfliktach zbrojnych giną setki tysięcy dzieci”. Hasła zapisz poniżej. A może uzupełnisz manifest o znak graficzny?


WIADOMOŚCI GLOBALNE

Dzień przed lekcją obejrzyj w telewizji wiadomości i wynotuj wydarzenia, które najbardziej cię poruszyły. Zastanów się wspólnie z kolegami, jaką drogą i jak szybko te informacje do was dotarły?


GLOBALIZACJA W MOIM ŻYCIU

Wiele mówi się dzisiaj o tym, jak bardzo globalizacja odmieni (i jak już odmieniła) nasze życie. Ale czy tak jest naprawdę? Czy to długie i napuszone słowo ma jakiś rzeczywisty związek z twoim życiem? Czy coca-cola, muzyka Madonny, film „High School Musical”, perfumy firmy Dior oraz stacja muzyczna MTV mają coś wspólnego z globalizacją? Ogłaszamy zatem konkurs – wygrywa ten, kto wypisze najwięcej dowodów na powiązanie życia współczesnych młodych Polaków ze światem.


BYĆ OBYWATELEM/OBYWATELKĄ ŚWIATA

Zastanów się, co to znaczy być obywatelem/obywatelką świata, jakie cechy i umiejętności powinieneś/powinnaś mieć, a także jakie obowiązki wiążą się z tą ważną, choć nie zawsze uświadamianą sobie rolą. Odwołaj się do treści zawartych w ramce „Wartości na nowe tysiąclecie” (podręcznik, s. 285). Gdy zapiszesz swoje przemyślenia (na końcach strzałek przy rysunku), przekonaj się, co na ten temat sądzą koledzy i koleżanki, a następnie wspólnie opracujcie portret dobrego obywatela/dobrej obywatelki świata.


Rys. Piotr Rychel


GDYBY NA ŚWIECIE ŻYŁO 100 LUDZI...

Wyobraźmy sobie, że świat jest naprawdę „globalną wioską“. Niech nasza wioska liczy 100 mieszkańców, a jej populacja ma cechy, które rozkładają się dokładnie tak jak w całym współczesnym świecie. Jak wyglądałaby taka wioska?


Źródło: www.100people.org