Patrz i zmieniaj

Projekcja filmu „W imię honoru” została poprzedzona rozmową na temat sytuacji kobiet w krajach arabskich. Od września 2008 r. w naszej szkole działa grupa Amnesty International, dlatego źródłem informacji stała się dla nas przede wszystkim strona internetowa AI.

Pierwszą ważną akcją grupy, jeszcze w październiku, był happening przeciwko karze śmierci, w czasie którego zbieraliśmy podpisy pod petycją w obronie Delary Darabi, dlatego ten konkretny przykład łamania praw człowieka zdominował naszą dyskusję. Film celowo oglądaliśmy w okolicach 8 marca. Zainspirował on uczennice i uczniów do przygotowania debaty oxfordzkiej na temat dyskryminacji kobiet w Polsce. Jej temat brzmiał: Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane? Wzięło w niej udział dziewięć osób oraz publiczność. Debata wzbudziła ogromne emocje i burzliwe dyskusje, które przeniosły się również na lekcje odbywające się zaraz po niej.

Szkolna grupa AI zorganizowała happening „Stop przemocy wobec kobiet”, w czasie którego przywołała również dane statystyczne dotyczące łamania praw kobiet w Polsce. Natomiast w kwietniu, po opublikowaniu informacji o wykonaniu kary śmierci na Delary Darabi, szkolna grupa zorganizowała akcję tulipany dla Delary. Pierwszym etapem w przygotowaniu do projekcji „Lekcji białoruskiego” było rozdanie uczniom skróconej wersji Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Po obejrzeniu filmu uczniowie wskazywali i omawiali te prawa, które zostały w nim złamane. Wiedzę na temat sytuacji na Białorusi czerpaliśmy również ze strony AI.

Największą trudność sprawiało młodzieży odniesienie wydarzeń przedstawionych w filmie do sytuacji panującej w Polsce przed rokiem 1989. Narodził się więc pomysł zorganizowania spotkania z działaczem opozycyjnym, twórcą NSZZ Solidarność w regionie leszczyńskim, uczestnikiem okrągłego stołu, panem Eugeniuszem Matyjasem. Odbyło się ono 5 czerwca pod hasłem „Dwadzieścia lat w wolnej Polsce”, Szkolna grupa AI postanowiła także przypomnieć społeczności uczniowskiej o konkretnych przypadkach łamania praw człowieka w okresie PRL-u.

Największe poruszenie wywołał fakt, że w przypadku obu filmów prześladowanymi bohaterkami i bohaterami są ich rówieśniczki i rówieśnicy. „Lekcja białoruskiego” spowodowała zdziwienie, że w XXI w. w Europie nadal łamane są podstawowe prawa człowieka. Młodzież wskazała na analogiczną sytuację w Polsce w okresie zaborów.

 

Relacja przysłana przez Elżbietę Wiercińską - Kazimierczuk, koordynatorkę projektu „Patrz i zmieniaj” w II LO im. Mikołaja Kopernika w Lesznie.