Program KOSS
organizowany jest przez:
4. Opinia, z którą się trzeba liczyć
WYBIERZ ĆWICZENIE
RÓŻNE OPINIE
MOJA FIGURA
O TYM SIĘ MÓWI
SŁUCHAĆ GŁOSU OPINII PUBLICZNEJ CZY NIE?
W NASZEJ SZKOLE 
Wyobraźcie sobie, że waszą klasę odwiedził polityk, który chce zbadać opinię uczniów szkoły podstawowej na jakiś temat. Wymyślcie, w jakiej sprawie chcielibyście się wypowiadać (np. czy reklamy produktów dla dzieci powinny być zakazane). Przeprowadźcie krótki sondaż (najlepiej przez podniesienie ręki), policzcie głosy za i przeciw. Zastanówcie się, dlaczego macie w tej sprawie odmienne zdania – niech kilka osób uzasadni, czemu opowiedziało się za jednym lub drugim rozwiązaniem. Jak myślicie, skąd się biorą tak różne opinie?
Jak już wiecie, nie byłoby opinii publicznej, gdyby każdy z nas nie miał swojego zdania w danej sprawie. Nasze poglądy nie biorą się znikąd, kształtują się pod wpływem wielu czynników, np. rodziny, opinii kolegów, oddziaływania szkoły, wyznawanej religii itp. Spróbuj określić, jaki wpływ na twoje poglądy mają czynniki uwzględnione na rysunku zamieszczonym obok. Na każdej z osi zaznacz siłę ich wpływu (np. jeżeli uważasz, że najsilniej oddziałują na ciebie opinie kolegów, na osi „rówieśnicy” zaznacz 5 lub 6 kresek), a następnie połącz punkty liniami. Porównajcie „swoje” figury. Jak wyglądałaby figura osoby, która sądzi, że nic i nikt nie wywiera wpływu na jej poglądy?
Uwaga: Ćwiczenie można pobrać w formacie PDF.
Napisz, jakie wydarzenia poruszyły w ostatnich tygodniach opinię publiczną w Polsce i na świecie? Jeśli nie jesteś „na bieżąco” – zajrzyj do gazet, internetu, zapytaj kogoś z dorosłych.
SŁUCHAĆ GŁOSU OPINII PUBLICZNEJ CZY NIE?
Czy politycy zawsze powinni robić to, czego chce opinia publiczna? Jeśli na przykład domaga się ona podwyższenia kar dla przestępców, czy powinni jej ulec? Polityk w ustroju demokratycznym powinien brać pod uwagę głos ludu, z drugiej jednak strony musi przecież kierować się zdrowym rozsądkiem oraz ideami, w które wierzy i w imię których działa publicznie. Gdybyś ty był/była politykiem – czy zawsze liczyłbyś/liczyłabyś się z opinią publiczną? Podaj przykłady spraw, w której glos opinii nie byłby w stanie cię przekonać do zmiany stanowiska.
Ciekawe, dlaczego w ostatnim sondażu uczniowie tak słabo ocenili naszą szkołę? |
Spróbujcie zabawić się w ankieterów. Wymyślcie temat badania i opracujcie pytania, które pomogą wam dowiedzieć się, jaką opinie mają w tej sprawie uczniowie waszej szkoły. Pytania mogą mieć charakter zamknięty (gdy badany wybiera jedną spośród podanych odpowiedzi) lub otwarty (gdy wymagają sformułowania samodzielnej opinii). Wasze badanie może dotyczyć na przykład atmosfery panującej w szkole, przestrzegania praw uczniów, poziomu nauczania, a nawet muzyki, której najchętniej słuchacie. Pamiętajcie, że ankiety powinny być anonimowe!
Poniżej zamieszczamy przykład ankiety badającej opinię uczniów na temat sposobu nauczania w ich szkole. Jeżeli chcecie, możecie przeprowadzić właśnie takie badanie.
Po zebraniu wypełnionych ankiet czeka was ciężka praca – opracowanie wyników. Weźmy na przykład pytanie a) z naszej ankiety. Należy policzyć, ile osób wybrało odpowiedź „żadnego”, ile „z mniej niż połowy” itd. Następnie warto obliczyć, jaki procent badanych stanowią uczniowie, którzy udzielili każdej z tych odpowiedzi – np. 15% uważa, że na żadnym z przedmiotów zagadnienia nie są jasno poruszane. Wyniki ankiety najlepiej przedstawić za pomocą wykresów kołowych (po jednym na każde pytanie) lub słupkowych. Oto przykład ankiety:
Uwaga: Ćwiczenie można pobrać w formacie PDF.