WYBIERZ ĆWICZENIE  TELENOWELA W MAŁYM MIASTECZKU  OPUSTOSZAŁY ŚWIAT  MUZYKA ŁĄCZY CZY DZIELI?  


TELENOWELA „W MAŁYM MIASTECZKU”

Pracując w parach lub w małych zespołach, wymyślcie postaci bohaterów nowej polskiej telenoweli. Uwaga: postaci te powinny reprezentować wszystkie wymienione w tekście z sową warstwy społeczne (mogą to być pojedyncze osoby lub całe rodziny). Jeśli macie ochotę, zaproponujcie obsadę aktorską tego serialu!


OPUSTOSZAŁY ŚWIAT

Przeczytaj poniższe opowiadanie i odpowiedz na zamieszczone pod nim pytania.

Marianna zbudziła się z niejasnym przeczuciem, że stało się coś dziwnego. Ale co? Pokój wyglądał tak jak zawsze. Spodziewała się, że za chwilę drzwi się otworzą i stanie w nich tata, i powie, że trzeba zbierać się do szkoły. Minęło kilka minut, a tata nie przychodził. Marianna, zaciekawiona, wstała i zaczęła biegać po całym mieszkaniu, szukając rodziców. Mieszkanie było jednak puste – jakimś niewiadomym sposobem została zupełnie sama. W pierwszej chwili nieco się przestraszyła. Potem jednak doszła do wniosku, że nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Świat bez rodziców jest przecież światem bez zakazów. Nie musi jeść śniadania ani iść do szkoły. Marianna spędziła całe przedpołudnie na słuchaniu muzyki i oglądaniu telewizji. W końcu jednak zgłodniała na tyle, że zrobiła sobie kanapki. Potem ubrała się i zadzwoniła do babci – może ona wie, co się stało z rodzicami. Telefon babci jednak milczał – czyżby i ona zniknęła? Zeszła dwa piętra niżej do swej najbliższej przyjaciółki i nacisnęła dzwonek. Cisza.

– Czy to jakaś epidemia znikania? – mruknęła Marianna pod nosem.

– Gdzie się wszyscy pochowali?

Wyszła na dwór, żeby pobawić się z koleżankami, które musiały już przecież wrócić ze szkoły. Pusto. Mogła teraz długo bujać się na huśtawce i nikt jej nie przeszkadzał. W ogóle mogła robić to wszystko, na co miałaby akurat ochotę. Tylko że jakoś nic jej się już nie chciało. Świat bez ludzi był po prostu okropny. Wróciła do domu, rzuciła się na łóżko i zaczęła płakać.

– No, wstawaj już, śpiochu – głos taty brzmiał jak co dzień.

Marianna nigdy jeszcze nie ucieszyła się tak bardzo z tego, że ktoś ją budzi.

 

 A jak ty czułbyś/czułabaś się w świecie, jaki przyśnił się Mariannie? Jaką rolę odgrywają w naszym życiu inni ludzie – czy mogli-byśmy żyć bez nich? Przypomnij sobie, co wczoraj robiłeś/robiłaś, z kim się spotykałeś/spotkałaś, rozmawiałeś/rozmawiałaś przez telefon albo w inny sposób się kontaktowałeś/kontaktowałaś. Wypisz te osoby i zastanów się, co cię z nimi łączy (np. więzy rodzinne, przyjaźń) lub w jakiej sytuacji się z nimi zetknąłeś/zetknąłaś (np. znajoma ekspedientka w sklepie spożywczym).


MUZYKA ŁĄCZY CZY DZIELI?

Każdy z was ma z pewnością swój ulubiony rodzaj muzyki: jedni słuchają ostrego rocka, inni wolą łagodny house, jeszcze inni – hip-hop. Muzyka młodzieżowa łączy ludzi – gdy spotykasz kogoś, kto jest fanem twojego ulubionego zespołu, łatwiej znaleźć ci z nim nić porozumienia i wspólne tematy… Z muzyką wiąże się też często pewien styl życia, ubierania się i spędzania czasu. Inaczej wyglądają fani rapu, a inaczej heavymetalowcy, mają inne stroje i używają innej symboliki. Ale ten „wspólny język” działa trochę jak obosieczny miecz – trudniej dogadać się i poczuć więź z kimś, kto „twoją” muzykę uważa za beznadziejną…

Czy można tę barierę przełamać? Czy twoim zdaniem miłośnik muzyki pop może się polubić, a może nawet zaprzyjaźnić z fanem rapu lub heavy metalu? Podyskutujcie o tym na lekcji, poszukajcie takich przykładów z własnego doświadczania filmów.

Wybierzcie spośród znanych wam zespołów ten, który najlepiej znacie, oraz ten, który wydaje się wam najbardziej „obcy”. Przygotujcie na następne zajęcia (indywidualnie lub w parach) miniprezentację tego drugiego (historia, dyskografia, fragmenty utworów), możecie ją wzbogacić o informacje na temat innych zespołów, które grają podobną muzykę. Przedstawcie ją sobie nawzajem, zachęcając ich fanów do krótkich uzupełnień i komentarzy!