WYBIERZ ĆWICZENIE GMINY W INERNECIE RYSUJEMY PLAN CO NAM DAJE SAMORZĄD? BADAMY OPINIE MIESZKAŃCÓW ZAGOSPODARUJEMY NIEUŻYTKI GDZIE MA BYĆ WYSYPISKO ŚMIECI? PRZYSTANEK NIEPODLEGŁOŚĆ WOKÓŁ NAS AUTOSTRADA PRZEZ BEZDROŻE KAMPANIA NA RZECZ AUTOSTRADY KOŁO BEZDROŻA
Podzielcie się na sześć zespołów. Waszym zadaniem będzie jak najszybsze wyszukanie odpowiednich informacji na stronach internetowych gmin i powiatu (linki poniżej). Chodzi o informacje najbardziej podstawowe z punktu widzenia przyszłych inwestorów:
- położenie gminy i stan środowiska naturalnego;
- mieszkańcy (liczba, przekrój wiekowy);
- rynek pracy (pracujący, bezrobotni);
- stan gospodarki (przemysł, usługi i rolnictwo);
- infrastruktura komunalna (sieć wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa, oczyszczalnie ścieków, drogi, komunikacja);
- kultura i turystyka.
Zwycięski zespół nagrodźcie brawami!
Wejdźcie na polecane strony:
- Gmina Rewal zaprasza
www.rewal.pl/ - Choroszcz – najlepsza gmina miejsko-wiejska w Polsce!
www.choroszcz.pl - Kleczew – mała gmina najbardziej efektywna energetycznie w Polsce
www.kleczew.pl - Wszystko o powiecie wodzisławskim
www.wodzislaw.upow.gov.pl/
Przygotujcie wraz z nauczycielem plan otoczenia waszej szkoły. Zaznaczcie ulice, charakterystyczne budynki (np. kościół czy ratusz) i miejsca (skwer lub parking). Przyjrzyjcie się mapie waszej gminy i zaznaczcie na niej obszar uwzględniony na waszym planie. Wskażcie kolegom i nauczycielowi, gdzie mieszkacie, gdzie jest sklep, w którym robicie zakupy, gdzie spotykacie się z rówieśnikami.
To właśnie z takich znanych nam miejsc składa się każda gmina.
Zaznacz na rysunku (np. zakreślając), a następnie wypisz przykłady zadań realizowanych przez samorząd gminy na rzecz jej mieszkańców:
Dowiedz się, jak mieszkańcy twojej gminy oceniają działalność jej władz. Przygotowując ankietę na ten temat, możesz umieścić w niej na przykład następujące pytania:
1. Jak ocenia Pani/Pan realizację przez władze samorządowe zadań gminy w dziedzinie: |
|
A. Dostarczania wody |
6 5 4 3 2 1 ? |
B. Usuwania odpadów |
6 5 4 3 2 1 ? |
C. Dostarczania energii cieplnej |
6 5 4 3 2 1 ? |
D. Komunikacji miejskiej, utrzymania ulic, placów, mostów itp. |
6 5 4 3 2 1 ? |
E. Utrzymywania przedszkoli, szkół podstawowych. |
6 5 4 3 2 1 ? |
F. Utrzymywania bibliotek, teatrów i innych placówek kulturalnych. |
6 5 4 3 2 1 ? |
G. Utrzymywania parków i zieleni miejskiej. |
6 5 4 3 2 1 ? |
H. Utrzymywania obiektów sportowych. |
6 5 4 3 2 1 ? |
I. Zagospodarowania przestrzennego gminy. |
6 5 4 3 2 1 ? |
J. Ochrony porządku publicznego. |
6 5 4 3 2 1 ? |
Skala ocen: 6 – doskonale 5 – bardzo dobrze 4 – raczej dobrze 3 – raczej źle 2 – źle 1 – fatalnie ? – nie mam zdania
|
2. Co należałoby zrobić, aby zadania te były realizowane lepiej: |
Zanim wręczysz ankietę rodzicom lub sąsiadom, sam/sama ją wypełnij i odpowiedz na pytania. Osobom, które będą na nią odpowiadać, wyjaśnij, że zbierasz opinie mieszkańców gminy, gdyż w szkole uczycie się o samorządzie i jego zadaniach.
Przeanalizuj dokładnie rezultaty tej minisondy i przygotuj się do przedstawienia wniosków na forum klasy. Sprawdźcie, czy opinie ankietowanych przez was osób są podobne. Jeśli się różnią, zastanówcie się, skąd mogą się brać te różnice. Podsumujcie wyniki wszystkich ankiet i opublikujcie je. Możecie wywiesić je na gazetce, stronie internetowej szkoły, a nawet wysłać do władz samorządowych oraz lokalnych mediów – z pewnością kogoś to zainteresuje!
Czy w twojej gminie istnieje jakiś niezagospodarowany budynek albo obszar? Wymyśl dla niego zastosowanie. Podczas lekcji zorganizuj razem z koleżankami i kolegami konkurs na projekt zagospodarowania nieużytków: przedstawcie profesjonalne symulacje, rysunki, zróbcie orientacyjny kosztorys. Wyłonione w debacie najlepsze propozycje możecie przedstawić władzom gminy. A nuż wezmą je pod uwagę?
Skorzystaj z pakietu edukacyjnego, który został opracowany w ramach programu „Młody Obywatel” i dotyczył działań w przestrzeni publicznej (trzy tematy: „Rozegraj okolicę”, „Lokalni architekci” oraz „Z(a)maluj na lokalnie”). W skład pakietu wchodzą: broszura oraz zeszyty ćwiczeń.
GDZIE MA BYĆ WYSYPISKO ŚMIECI?
Czy wiesz, co się dzieje z odpadami, które wrzucasz do śmietników w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Kto jest odpowiedzialny za ich wywożenie? Kto za to płaci? Gdzie jest zlokalizowane najbliższe wysypisko śmieci. Zastanów się, gdzie możesz uzyskać informacje na ten temat? Następnie przeczytaj poniższy tekst i zabierz głos w dyskusji.
Składowanie śmieci to jeden z najtrudniejszych problemów gmin w Polsce. „Produkujemy” coraz więcej i więcej śmieci i dlatego wciąż potrzebujemy nowych wysypisk. Na ten temat nikt nie będzie się spierał – rzecz jest zupełnie oczywista. Kłopoty zaczynają się dopiero wtedy, gdy przychodzi do wyznaczenia miejsca na nowe wysypisko. Co innego bowiem uważać, że nasza gmina potrzebuje miejsca na składowanie śmieci, a co innego zgodzić się na to, by wysypisko wyznaczono blisko należącej do nas ziemi czy domu.
Na poziomie lokalnym często dochodzi do takich właśnie konfliktów między dobrem ogółu a dobrem jednostki. Jak takie dylematy rozstrzygać? Czy na przykład należy twardo obstawać przy wyznaczonej lokalizacji wysypiska, nawet jeśli oznacza to konieczność złamania oporu protestujących mieszkańców? Czy może lepiej ustąpić i poszukać innego miejsca? Tylko że najpewniej i tam będą mieszkać jacyś ludzie…
Wyobraź sobie, że radni dzielnicy Śródmieście w Warszawie wystąpili z wnioskiem zmiany nazwy stacji metra Centrum na Przystanek Niepodległość. Propozycja ta wzbudziła gorące dyskusje, więc postanowili ją skonsultować z mieszkańcami. Weź udział w konsultacjach społecznych i odpowiedz na pytanie. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Jaką funkcję w przestrzeni miejskiej powinna pełnić nazwa ulicy, ronda bądź stacji metra?
- informacyjno-orientacyjną, wskazującą na położenie związane z nazewnictwem ulic lub obiektów
- historyczną, związaną z nazwą rejonu dzielnicy
- symboliczną, związaną z osobą, miejscem lub datą ważnego wydarzenia.
Warto przeczytać
W dziejach Warszawy niektóre nazwy ulic i placów pojawiały się i znikały, zanim przyjęły się na dobre. Gdy w 1989 roku nastał wreszcie czas wolności, władze samorządowe zaczęły przywracać dawne nazwy pamiątkowe na miejsce wprowadzonych przez komunistyczne władze, a także upamiętniać bohaterów dotychczas zapomnianych. Propozycje nadania lub zmiany nazwy zgłaszać mogli sami mieszkańcy…
Zwyczaj nadawania ulicom nazw symbolicznych, upamiętniających osoby lub zdarzenia historyczne, rozpowszechnił się w Warszawie w drugiej połowie XIX wieku. Pierwsza nazwa pamiątkowa została nadana w 1808 roku i przetrwała tylko do roku 1814 (ulica Napoleona). Za carskich czasów wiele ulic Śródmieścia i Pragi nosiło obcobrzmiące nazwy: Berga, Kotzebuego, Aleksandrowska, Konstantynowska, Moskiewska, Petersburska. Po odzyskaniu niepodległości rosyjskich patronów zastąpiono polskimi bohaterami, a na planie miasta pojawiły się: plac marszałka Józefa Piłsudskiego, ulice: Ignacego Paderewskego, Ignacego Daszyński. Sięgnięto również do współczesnej historii: aleja Niepodległości, ulica 11 Listopada, plac Thomasa W. Wilsona, skwer Herberta Hoovera oraz ulice: Legionowa, POW, Rokitny, Rarańczy. Wiele z tych nazw po wojnie – z wiadomych względów – musiało zniknąć. Władze komunistyczne znalazły dla stołecznych ulic i placów własnych patronów. Sytuacja uległa zmianie po 1989 roku. Rozpoczął się okres wymazywania w nazewnictwie miejskim przeszłości komunistycznej.
Oto trzy spośród prac nagrodzonych w konkursie Komisji Europejskiej „Co się zmieniło w twoim życiu dzięki funduszom unijnym”. Zapoznaj się z nimi, a potem rozwiąż ćwiczenie poniżej.
Józefina Pęzioł, Zespół Szkół Publicznych nr 2 - Narciarska Szkoła Sportowa - Gimnazjum nr 2 w Ustrzykach Dolnych
Joanna Tomaszewska, Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Lubaniu
Paweł Łężak, Zespół Szkół Rolniczych w Żarach
A teraz sam/sama spróbuj odpowiedzieć na pytanie konkursowe, co się zmieniło w twoim życiu dzięki funduszom unijnym. Rozejrzyj się wokół – na pewno w pobliżu znajdziesz jakieś działania lub inwestycję współfinansowaną przez Unię Europejską. Napisz kilka zdań na ten temat.
Rola mediów przy nadzorowaniu władz gminnych to niejedna rola mediów lokalnych. Przyjrzyjmy się problemowi organizowania opinii publicznej. Podzielcie się na grupy, przeczytajcie tekst i uzupełnijcie go w zespołach.
Miasteczko Bezdróż leży w odległości 30 kilometrów od naszej granicy z Niemcami, na uboczu. Żeby do niego dotrzeć, trzeba zjechać z głównej szosy wiodącej do Bogatycza i jechać bardzo złą drogą przez 20 kilometrów na północ. Nic dziwnego, że mimo walorów krajobrazowych Bezdroża rzadko się zdarza, by ktoś przez nie przejeżdżał. A miastu bardzo by się przydał napływ turystów, ponieważ gdy zbankrutowała miejscowa fabryka maszyn, panuje w nim wysokie bezrobocie. Po fabryce pozostały co prawda wielkie hale, które mogłyby przynajmniej służyć za magazyny, jednak miejscowi przedsiębiorcy nie mają pieniędzy, aby je wykorzystać, a nikt spoza miasteczka nie jest zainteresowany magazynami położonymi tak daleko od głównej szosy.
W ubiegłym miesiącu dotarła jednak do miasta wiadomość, że planowana jest budowa autostrady do Berlina i nie wiadomo jeszcze, którędy będzie ona prowadzić. Urzędnicy Wydziału Dróg, którzy mają podjąć decyzję, rozważają dwie koncepcje – poprowadzenie autostrady tą samą trasą, którą wiedzie dziś droga do Bogatycza, lub też wykorzystanie dawnego szlaku komunikacyjnego w okolicach Bezdroża. Prawdopodobnie gdyby nie burmistrz Bezdroża, opinia publiczna dowiedziałaby się o budowie autostrady dopiero po podjęciu decyzji o jej przebiegu. Jednak burmistrz Bezdroża dostrzegł w tej sprawie wielką szansę dla rozwoju miasta. Wiedział jednak, że władzom Bogatycza również będzie zależeć na wytyczeniu autostrady w pobliżu miasta, a Bogatycz ma o wiele silniejszą pozycję ekonomiczną i polityczną w województwie. Postanowił więc przeznaczyć środki z budżetu miasta na kampanię, która przekona opinię publiczną województwa o przewadze trasy koło Bezdroża nad trasą koło Bogatycza.
Koszty obu wariantów autostrady były mniej więcej takie same. Burmistrz musiał więc znaleźć inne argumenty, które przemawiałyby za Bezdrożem przeciwko Boagtyczowi. A były to:
1. ......................................................................................................
2. ......................................................................................................
3. ......................................................................................................
Niestety, burmistrz zamożnego Bogatycza też miał silne argumenty:
1. ......................................................................................................
2. ......................................................................................................
3. ......................................................................................................
Ćwiczenie pochodzi z publikacji: Z demokracją na ty. Materiały pomocnicze pod red. Aleksandra Pawlickiego, Tomasza Merty i Alicji Pacewicz, Centrum Edukacji Obywatelskiej Warszawa 2007, s. 295-296.
KAMPANIA NA RZECZ AUTOSTRADY KOŁO BEZDROŻA
Przeczytajcie teraz tekst o kampanii zorganizowanej przez władze Bezdroża i wspólnie zastanówcie się nad tym, kto i jak kształtuje opinię publiczną.
Na początek swojej kampanii burmistrz Bezdroża zaprosił na Dni bezdroża dziennikarzy wszystkich gazet, rozgłośni radiowych i serwisów internetowych w województwie. Miasto opłaciło dziennikarzom noclegi, wyżywienie i przejazdy. W programie była również wycieczka autokarowa „Dawnym szlakiem do Berlina”. Wszyscy otrzymali bogato ilustrowane prospekty reklamujące miasto oraz egzemplarze Biuletynu Towarzystwa Miłośników Bezdroża. Okazało się przy okazji, że redaktor naczelny „Nowin Bogatycza” pochodzi z Bezdroża i jest wielbicielem zabytków tego miasta. Wyraził on gotowość stałej współpracy z Biuletynem TMB i publikacji cyklu artykułów o historii dawnego szlaku do Berlina. Redaktor „Biznesu na Kresach” napisał po pobycie w Bezdrożu artykuł o niewykorzystanym potencjale gospodarczym tego miasteczka. Największy wpływ wywarła jednak dziennikarka z „Gońca Wojewódzkiego”, która zebrała w Bezdrożu materiały na temat sytuacji dzieci z najuboższych rodzin na terenach wiejskich. Zainicjowała ona nawet akcję pomocy pieniężnej na kupno podręczników dla dzieci z okolic Bezdroża.
Nie bez wpływu na przebieg wydarzeń było również zachowanie burmistrza Bogatycza, który zaczął publicznie krytykować osoby z władz miasta bezdroże, a Dni Bezdroża określił mianem libacji za publiczne pieniądze. Prasa bardzo źle przyjęła te wypowiedzi, tym bardziej że sugestie co do alkoholowych wybryków w czasie Dni Bezdroża były nieprawdziwe.
W jednorazowo wydanym „Informatorze Miejskim” miasta Bezdroże opublikowano kilka wypowiedzi inżynierów z Krajowego Stowarzyszenia Budowniczych Autostrad, wyraźnie optujących za lokalizacją autostrady w pobliżu Bezdroża. Biuletyn ten stał się podstawą artykułu w „Gazecie z Pogranicza” pod tytułem „Dwa warianty przebiegu autostrady”. Od tego momentu problem lokalizacji autostrady stał się tematem często poruszanym w mediach lokalnych i nikt, kto o niej pisał, nie mógł już pominąć „wariantu drugiego”, ze składem celnym w dawnych magazynach fabryki maszyn w Bezdrożu.
Decyzja o lokalizacji autostrady jeszcze nie zapadła, ale wszyscy przyznają, że szanse Bezdroża są dziś bardzo poważne.
Ćwiczenie pochodzi z publikacji: Z demokracją na ty. Materiały pomocnicze pod red. Aleksandra Pawlickiego, Tomasza Merty i Alicji Pacewicz, Centrum Edukacji Obywatelskiej Warszawa 2007, s. 296.