Program KOSS
organizowany jest przez:
Po co mi prawa człowieka?
ZOBACZ NOWE MINILEKCJE: 1. ROLA SAMORZĄDU W POLSCE. WIĘCEJ CZY MNIEJ SAMODZIELNOŚCI? 2. W ŚWIECIE I POWIECIE, CZYLI O MIGRACJACH POLAKÓW. W 30 LAT PO TRANSFORMACJI USTROJOWEJ 3. DEMOKRACJA TO ZNACZNIE WIĘCEJ NIŻ WYBORY 4. PO CO MI PRAWA CZŁOWIEKA? 5. LEKCJA WOS-U ONLINE. ZAGADNIENIA PRAWNE I USTROJOWE, KTÓRE WARTO POWTÓRZYĆ PRZED MATURĄ 6. LEKCJA WOS-U ONLINE. UNIA EUROPEJSKA – OD FUNDAMENTÓW DO PRZYSZŁOŚCI
POLECAMY TEŻ 7 MINILEKCJI OBYWATELSKICH
Przedstawiamy minilekcję obywatelską, czyli krótką prezentację multimedialną. Prezentacja została opracowana na webinarium pod tym samym tytułem, które poprowadziło dwoje wybitnych prawników – dr Dagmara Woźniakowska-Fajst i prof. Witold Klaus. Mamy nadzieję, że pomoże Wam przygotować własną, ciekawą lekcję w liceum ogólnokształcącym i technikum, a także w klasie ósmej w szkole ponadpodstawowej. Slajdy można wyświetlać na YouTube lub prezentować jak plansze na ekranie komputera za pomocą programu Adobe Acrobat Raeader. Do prezentacji dołączone zostały materiały dla nauczyciela i uczniów.
W KILKU SŁOWACH O LEKCJI
Dziś często posługujemy się pojęciem praw człowieka. Kiedy na przykład rodzice każą nam iść wcześnie spać, mówimy, że naruszają nasze prawa człowieka, a my przecież mamy prawo do wolności. Albo kiedy nie pozwalają nam się spotkać z przyjaciółmi, a w końcu istnieje prawo do zgromadzeń… Czy jednak można naruszać prawa człowieka w relacjach międzyludzkich? Na naszej minilekcji obywatelskiej opowiemy, czym właściwie są prawa człowieka oraz kogo chronią, przed kim i w jaki sposób? Będziemy mówić, do czego mamy prawo oraz o tym, jak wygląda system ochrony praw człowieka, przyjrzymy się też prawom dziecka.
NA TEJ LEKCJI
Uczniowie będą szukać odpowiedzi na pytania:
- Jakie mamy prawa człowieka i jaki jest stopień ich ochrony?
- Czym jest wolność słowa i jakie są jej granice?
- Jak są nadużywane prawa człowieka do mało szlachetnych i sprzecznych z duchem tych praw celów?
- Czy prawa człowieka w przypadku nastolatków podlegają jakimś ograniczeniom?
A po lekcji będą potrafili:
- wymienić polskie i międzynarodowe organy ochrony praw człowieka;
- opisać rozwój systemu praw człowieka;
- wyjaśnić, jakie są granice praw człowieka
CO BĘDZIE POTRZEBNE?
Komputer z dostępem do internetu, ewentualnie projektor i ekran lub tablica interaktywna oraz przygotowana wcześniej plansza w aplikacji Google Jamboard (https://jamboard.google.com/)
PRZECZYTAJ WCZEŚNIEJ
Przewodnik obywatelski. Wiedza o społeczeństwie w liceum i technikum – zakres podstawowy. Część 2: Prawa człowieka (s. 33‒43); Ochrona praw człowieka (s. 44‒54); KOSS. Wiedza o społeczeństwie w szkole podstawowej (s. 118-131)
MATERIAŁY DLA UCZNIA
- Słowniczek obywatelski (podręcznik cz. 1, s. 272‒290)
- Rusz głową, czyli ćwiczenia i zadania (materiały, s. 10)
Lekcja o prawach człowieka. Materiały dla nauczyciela i ucznia